MINDFULNESS EN ACT

ACCEPTANCE AND COMMITMENT THERAPY (ACT)

START 28 JANUARI (avond) en 7 MAART (ochtend).

Gratis informatieavond op woensdag 16 januari, 19.45 – 21.00 uur. Vooraf aanmelden.


Deze training is gebaseerd op Mindfulness, Compassie en ACT. Waar Mindfulness focust op kunnen ‘zijn’ met wat er is, richt ACT zich op het in beweging komen vanuit waarden. Compassie voegt hier wijsheid en goede zelfzorg aan toe. 

  • Je krijgt meer ruimte door het relativeren van gedachten en kunnen toelaten van lastige gevoelens
  • Je staat stil bij je kwaliteiten en belangrijke waarden in je leven
  • Met meer flexibiliteit ga je concreet aan de slag vanuit die waarden
  • Met zelfzorg en moed maak je keuzes voor een gezond en inspirerend leven

ACT wordt succesvol gebruikt bij de behandeling van chronische pijn, depressie en angst. Maar de uitgangspunten zijn ook heel bruikbaar voor persoonlijke ontwikkeling, zingeving en voluit leven.

 

ACT helpt je een bewust en waardevol leven te leiden, door je te leren omgaan met onaangename gevoelens, een gezonde afstand te nemen van negatieve gedachten (Acceptance), remmingen weg te nemen, en je te richten op wat écht belangrijk is in jouw leven (Commitment).

plaatje ACT acceptance and commitment - Mindfulness en ACT

PSYCHOLOGISCHE FLEXIBILITEIT

Dit model illustreert mooi hoe alle ACT-processen met elkaar in verband staan. De focus van ACT ligt op het vergroten van de psychologische flexibiliteit. Deze wordt ondersteund door zes zuilen: 

 

  • Mindfulness   training van open aandacht en aanwezigheid. In contact met het hier en nu.
  • Acceptatie   verzachten van innerlijke strijd. Vervelende gedachten en gevoelens leren toestaan.
  • Zelf als context   aangepaste zelf en natuurlijkheid. Een meer flexibele relatie met jezelf creëren.
  • Defusie   relativeren van overtuigingen. Loskomen van gedachten, zodat deze minder snel raken.
  • Waarden   ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven.
  • Toegewijd handelen   dingen gaan ondernemen op basis van je waarden.

ONTWIKKELING ACT

ACT is een relatief nieuwe vorm van gedragstherapie die aan het eind van de 20ste eeuw is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Steven C. Hayes. Binnen de Acceptance and Commitment Therapy worden inzichten uit de cognitieve gedragstherapie en mindfulness geïntegreerd. 

Kerngedachte van ACT is dat verzet tegen het onvermijdelijke ten koste gaat van levensgeluk.
Hoe meer je probeert negatieve gevoelens eronder te houden, hoe sterker ze worden. ACT helpt om emoties te accepteren en er op een gezonde manier mee om te gaan. Je leert om een zachtaardige houding aan te nemen t.o.v. alles wat je denkt, voelt en ervaart.

Je leert om je te richten op zaken die je kunt beïnvloeden (zoals je eigen houding en gedrag), in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn (zoals emoties, gedachten en lichamelijke sensaties). Hierdoor is er meer ruimte en energie om je te richten op de dingen die je werkelijk belangrijk vindt in het leven (waarden)

OPZET TRAINING 


Na aanmelding maken we een afspraak voor kennismaking. Daarna gaan we in 9 bijeenkomsten aan de slag met het inspirerende lesmateriaal. We doen meditatieve, praktische en speelse oefeningen, waarmee je de zes zuilen van ACT leert kennen en toepassen. Ook thuis ga je verder met het werkboek en gevarieerde opdrachten. 

De training vraagt om je nieuwsgierigheid, tijd en bereidheid om nieuwe dingen uit te proberen. Dit natuurlijk binnen jouw eigen grenzen en mogelijkheden.

NB. Het is ook mogelijk om dit traject te volgen in de vorm van individuele consulten.

vogel bruin vierkant 400 min - Mindfulness en ACT

INFORMATIE


TRAINING ACT EN MINDFULNESS

Data A: 28 jan, 4, 25 feb, 4, 11, 18 mrt, 1, 8, 15 april, 19.30 – 21.30 uur
Data B: 7, 14, 21 mrt, 4, 11, 18, 25 apr, 9,16 mei, 10.30-12.30 uur

Locatie: Stevenson – Mindfulness Haren
Tarieven: particulier € 375-550, zakelijk € 750
Info en afspraak

 

MEER WETEN?