Trauma sensitieve MINDFULNESS

TRAUMA SENSITIEVE MINDFULNESS

Lichaamsintelligentie en meditatie benutten in je dagelijks leven


START:
A. 29 sep. (wo.av)
B. 08 nov. (ma.av)  data en tarieven onderaan


Neuro-fysiologie en balans
Als we in balans zijn, dan zorgt ons autonome zenuwstelsel ervoor dat we actief en levendig  kunnen zijn, en dat we ook weer tot rust en ontspanning kunnen komen. We ervaren een soort  ‘levensgemak’, waarin we soepel kunnen omgaan met uitdagingen en tegenslag.

Soms raken we uit balans. Misschien door werkdruk, of door zorg, rouw of ingrijpende ervaringen. Door roofbouw en emoties raakt het natuurlijke ritme van ons zenuwstelsel verstoord. Ook onverwerkte ervaringen kunnen invloed uitoefenen op onze veerkracht.


Soepeler en vitaler leven
In deze speciale versie van de Mindfulness training leer je om meer innerlijke rust en vitaliteit te ontwikkelen. Ook als er veel stress, gevoeligheid of onveiligheid is (of was) in je leven. 

  • Je word je bewuster van de (automatische) signalen van stress en herstel in het lichaam
  • Je leert deze signalen op te merken en om je vitaliteit en veerkracht te vergroten
  • Vanuit een basis van veiligheid kunnen ook intensere gevoelens worden verwerkt
  • Je ontwikkelt je vermogen om vanuit meer rust om te gaan met jezelf en anderen


Ook voor professionals
Ook als je geen ‘trauma’ ervaart, is het waardevol om meer levensgemak en veerkracht te ontwikkelen!
We hebben allemaal gebieden waar we gevoeligheid, verstrakking of verdoofdheid kunnen ervaren. Het is waardevol om ons zenuwstelsel beter te leren begrijpen en reguleren. Ook als je werkt als professional met mensen, is het zinvol om deze neuro-fysiologische kennis van ‘disregulatie en herstel’ te leren toepassen – bij jezelf en bij mensen waarmee je werkt.

 

MINDFULNESS & NEURO-WETENSCHAP

  • Aandacht training voor open aanwezigheid, heldere geest en veerkracht
  • Doelbewuste aandacht voor de dingen zoals ze zijn op dit moment
  • Met een vriendelijke open houding automatische reflexen waarnemen
  • Leren schakelen tussen actie en rust, tussen patronen en bewuste keuzes

Trauma-sensitieve Mindfulness is een Mindfulness training met extra aandacht voor neuro-fysiologische kennis en werkvormen uit de lichaams-georienteerde traumatherapie en Polyvagale theorie.

Verhelderende boeken over trauma en de polyvagale theorie door:
Dr. Peter Levine, Bessel van der Kolk, Stephen Porges en Deb Dana.

theorie en meditatie

In deze training nemen wij je stap voor stap mee in Trauma-Sensitieve Mindfulness en de waarde van stressregulerende tools. Je leert je lichaam, emoties en denken in de ‘veilige modus’ te zetten, om van hieruit voldoende draagkracht en veerkracht te ontwikkelen om stress te verwerken.

Door de meditaties in tweetallen leren we ook om elkaar vanuit meer openheid, rust en vertrouwen te ontmoeten. Dit alles op basis van neuro-wetenschappelijke onderbouwing en eeuwenoude kennis, die elkaar aanvullen en ondersteunen in een proces van herstel, ontwikkeling en heling. 

 

Er ontstaat meer ruimte voor plezier, dialoog en helder denken. Dit kan helpen bij je relaties, communicatie en het maken van keuzes. Ook biedt het steun bij het verwerken van life events, of het omgaan met verlies en rouw.

 

LEVENSWIJSHEID EN PRAKTIJK

De training wordt gegeven door Hantzen Stevenson. Hantzen is Stress- en Burn-outcoach, Mindfulnesstrainer, Lichaamsgericht psychotherapeute en Supervisor. Zij volgde ruim 20 jaar trainingen op het gebied van meditatie en bewustzijn, o.a.:

  • Meditatieopleiding en retraites Boeddhistische psychologie
  • Stress en trauma therapie (oa. Somatic Experiencing bij Marianne Bentzen, Raja Selvam)
  • Mindfulness trainersopleiding bij SeeTrue (categorie 1 trainer)
  • Compassie MBCL-opleiding en Interpersoonlijke Mindfulness, bij Frits Koster en Erik vd Brink
  • Opleiding Mindfulness Based Self-Compassion, David Dewulf
  • Opleiding Acceptance and Commitment Therapy (ACT), Seetrue
  • Opleiding Trauma Sensitieve Mindfulness, Dorle Lommatzsch

“Vanaf 1998 mediteer ik regelmatig. Ik was mede-oprichter en ruim 15 jaar meditatieleraar en supervisor bij ISSP, erkende opleiding voor meditatie en spirituele psychologie. Sinds een jaar of 10 geef ik ook Mindfulness. De wetenschappelijke en praktische benadering van de Mindfulness en Compassie trainingen spreekt mij aan. Ik vind het waardevol als we helder denken, vriendelijkheid en levenswijsheid zoveel mogelijk toepassen in het dagelijks leven.”

KENNISMAKEN

Voorafgaand aan de training plannen we een kennismakingsgesprek. Je krijgt zo een beeld van de training en de locatie, en kan je eigen situatie rustig toelichten. 
Maak een afspraak.

VOORPROEFJE

Voor een moment van rust alvast de oefening ‘Zitten met aandacht‘  (±11.00 minuten).

WONDERLIJK IS

dat de beweging naar iets nieuws begint bij het accepteren van wat er is (geweest)

koelte en rust 3 e1626718134202 - Trauma Sensitieve Mindfulness

Trauma Sensitieve Mindfulness

A. Wo.av. 19.30 – 21.45 uur
Sept: 29 | Okt: 6, 13, 27
Nov: 3, 10, 24 | Dec: 1
B. Ma.av. 19.30 – 21.45 uur
Nov: 8, 15, 22, 29
Dec: 6, 13, 20 | Jan: 10, 17

Kosten:
A. (8 lessen)  € 375 – € 450 euro
B. (9 lessen)  € 400 – € 475 euro
Via werkgever: zie Zakelijke tarieven

 

MEER BALANS, MINDER STRESS?

Of neem contact op om andere mogelijkheden te bespreken.