MINDFUL RELATEREN

INTERPERSOONLIJKE MINDFULNESS

4 ZONDAGEN: 3, 10 NOVEMBER, 8, 15 DECEMBER


Soms ervaren we rust en heelheid in onszelf, bijvoorbeeld in de natuur of door meditatie.

Vaak verliezen we iets van deze rust in onze communicatie met anderen. Zeker in stressvolle situaties vervallen we snel in automatische reactie-patronen. Misschien reageer je sneller of feller dan handig is. Of val je stil, is het lastig om je uit te spreken. Je aandacht is teveel bij de ander, of je ervaart juist onvermogen om echt te luisteren en verbinding te maken.

Vind je communicatie soms ongemakkelijk of stressvol?
Ben je snel ongeduldig, overspoeld, boos of gekwetst?
Raak je vermoeid door je contacten met anderen?
Wil je beter leren luisteren en duidelijker verwoorden wat je echt vindt?

We kunnen leren om met ontspannen, open aandacht en vertrouwen naar onszelf en anderen te luisteren en vanuit het hart te spreken. In deze training verdiep je je in Interpersoonlijke Mindfulness, deep listening en verbindende communicatie. De oefeningen nodigen uit tot meer begrip, een vriendelijker omgang met jezelf, meer sociale verbondenheid, heldere en duidelijke communicatie. 

 

Goed communiceren is essentieel voor een gezonde relatie, of het nu gaat om de communicatie met partners, familie, vrienden of collega’s.

PARTICULIEREN EN PROFESSIONALS

Verbindende communicatie is van belang in ons privé-leven, maar ook in contact met collega’s of mensen waarmee je professioneel werkt, bv als coach, leidinggevende, docent of zorgverlener. In deze training verdiep je je in mindful communiceren en de invloed van taal- en karakterpatronen op relatie en communicatie.

Verbindend communiceren helpt conflicten voorkomen, maar kan ook bestaande conflicten helpen oplossen en het contact tussen mensen herstellen. Wanneer we communiceren met open, niet-oordelende aandacht, wijsheid en compassie, komt dit zowel onszelf ten goede als ook de mensen waarmee we omgaan. Door meer innerlijke rust en ontspanning toe te laten, verdiept het contact met jezelf en de ander.

WERKVORMEN EN OPZET

We werken met ervaringsgerichte oefeningen en theorie vanuit Mindfulness & Compassie, stressregulatie en Interpersoonlijke Mindfulness. We oefenen met de zes richtlijnen van Interpersoonlijke Mindfulness beoefening (ontleend aan Insight Dialogue):
Pauzeren, Ontspannen, Openen, Vertrouwen wat op opkomt, Aandachtig Luisteren, De Waarheid (van het moment) Spreken.

Naast individuele meditaties worden in meditatieve dialoog levensthema’s en patronen verkend, die al dan niet heilzaam of effectief voor je zijn. Zoals bijvoorbeeld: oordelen, superioriteit en inferioriteit, verlangen om wel/niet gezien te worden, vergankelijkheid en levensvreugde. 

Wat je oefent en ontwikkelt:

  • Meer vermogen om echt te luisteren en je uit te spreken over wat waardevol is in je leven
  • Niet-effectieve karakter- en communicatiepatronen herkennen en verzachten
  • Oefenen met verbindende communicatie. Jezelf en anderen beter begrijpen en waarderen
  • Je vergroot je empathisch vermogen op een evenwichtige manier
  • Je leert wat behulpzaam is om te herstellen van onrust, emoties en stress
karsten wurth inf1783 77242 1 - Mindful Relateren

INFORMATIE

 

Training Interpersoonlijke Mindfulness
4 zondagen: 3, 10 nov,  8 en 15 dec.
Tijden: 10.30-16.30 uur

Locatie: Stevenson – Mindfulness Haren
Tarieven: particulier € 395-500, zakelijk € 750
Info en afspraak

LIJKT HET JE WAT?