OVER MINDFULNESS

MINDFULNESS TRAININGEN MBSR & MBCT

Je komt bij Mindfulness vaak deze twee afkortingen tegen: MBSR en MBCT. Wat betekent dat? Op deze pagina vind je achtergrond informatie over het ontstaan en de ontwikkeling van Mindfulness training.

  • Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)
  • Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT)

MBSR is vooral gericht op mensen die stress willen verminderen en MBCT richt zich op mensen met terugkerende depressie. Mensen die stress ervaren kunnen echter ook zwaarmoedig worden, en omgekeerd. De thema’s liggen soms dicht bij elkaar. Deze trainingen worden daarom ook wel gecombineerd aangeboden.

De visie achter de Mindfulness training is, dat we ons kunnen ontwikkelen in de houding waarmee we omgaan met het leven. Ook in het omgaan met ziekte, pijn of psychische problemen. Mindfulness gaat uit van de wijsheid en het zelfregulerend vermogen die wij in ons dragen.

Je ontwikkelt een meer accepterende houding ten aanzien van je gedachten, lichaam en emoties. Bewuster stilstaan bij de ervaring in het hier en nu, zonder oordeel. Je ontwikkelt meer bewustzijn, leert schakelen tussen actie en rust.

ONDERZOEK EN EFFECT

Mede door de goede resultaten in de gezondheidszorg lijkt mindfulness steeds populairder te worden.
Wetenschappelijk onderzoek toont aan hoe Mindfulness stress- en psychische klachten helpt verminderen en de psychologische flexibiliteit verhoogt. Mindfulness blijkt ook een positief effect te hebben op het immuunsysteem, gezondheid en levenslust.

Het vermogen tot helder denken, open communiceren en effectief handelen neemt toe. Ook bij bedrijven wordt steeds vaker gebruik gemaakt van de kwaliteiten die de mindfulness training te bieden heeft.

Meer over Onderzoek.

OPRICHTERS EN ONTWIKKELING

Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) werd ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn, moleculair bioloog en beoefenaar van meditatie en yoga. In 1979 ontwikkelde hij een acht-weeks programma voor mensen met chronische pijnklachten. MBSR is een groepstraining, gebaseerd op wetenschappelijke kennis uit de biologie en psychologie, en op eenvoudige meditatie- en yoga-oefeningen.

De training richt zich op eigen kracht en open aandacht in het omgaan met stress, pijn en ziekte. Het programma bleek effectief voor mensen met stressklachten, pijn en vermoeidheid, zoals inmiddels in veel internationale onderzoeken wetenschappelijk werd bevestigd.

Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) is een variant van MBSR gericht op psychische en depressieve klachten. In 2000 ontwikkelden Zindel Segal, John Teasdale en Mark Williams een protocol voor mensen met een terugkerende depressie, gebaseerd op MBSR en cognitieve therapie. Deelnemers leren om negatieve gedachten en gevoelens te zien als voorbijgaande gebeurtenissen in de geest. De MBCT-training is in meerdere wetenschappelijke onderzoeken effectief gebleken.

Nieuwe trainingen
Vanuit deze basis zijn er nieuwe trainingen ontwikkeld gebaseerd op dezelfde principes. Hantzen Stevenson geeft ook mindfulness voor jongvolwassenen en ouderen (20-30 of 55+), aan mantelzorgers en individuele mindfulness training. Voor mensen met beginnende dementie mét hun mantelzorgers werd het speciale TANDEM-traject opgezet door de universiteit van Maastricht en stichting Alzheimer.

WAT LEVERT HET OP?

inzicht in jezelf

balans in je leven

waardering voor jezelf en anderen

evenwichtige communicatie

visie en doorzettingsvermogen

VERVOLGTRAININGEN

Veerkracht en Compassie
Kristin Neff en Christopher Germer ontwikkelden de Mindful Self-Compassion training (MSC), een wetenschappelijk onderbouwd 8-weeks programma om de vaardigheid van zelfcompassie te versterken. De programma’s van Neff, Germer en Gilbert kregen ook in Nederland en België vorm:
Frits Koster en Erik van den Brink bewerkten het programma tot de training Mindfulness Based Compassionate Living (MBCL) en David Dewulf ontwikkelde de Mindfulnes Based Self-compassion Training (MBST). Beide trainingen leren de deelnemers om met vriendelijkheid, compassie en (zelf)zorg te reageren op moeilijke momenten in het leven.
Meer over Compassie

Interpersoonlijke mindfulness
Bij de training Interpersoonlijke Mindfulness oefenen de deelnemers in het versterken van mindfulness in contact met anderen. Dit programma is gebaseerd op een aandachtige levenswijze, en op recente wetenschappelijke inzichten vanuit Westerse neurobiologie en sociale psychologie. Het is een verdieping van het werk van Jon Kabat-Zinn. De training is gebaseerd op de beoefening van Insight Dialogue en Deep Listening.

Meer over Mindful Relateren

jon kabat - Over Mindfulness

Jon Kabat-Zinn

Mark Williams - Over Mindfulness

Mark Williams

thich nhat hanh - Over Mindfulness

Thich Nhat Hanh

MINDFULNESS, MEDITATIE EN BOEDDHISME

De Mindfulness trainingen bieden een combinatie van westerse psychologie en oosterse technieken in een modern jasje. Meditatie, stilte, aandacht voor ademhaling en lichaamsbewustzijn, worden gecombineerd met zelfreflectie en psycho-educatie over de omgang met gedachten en emoties. Meditatie en yoga worden in een laagdrempelige en niet-zweverige vorm opgenomen in een wetenschappelijk onderbouwde training.

Hoewel er gebruik wordt gemaakt van waardevolle aspecten uit oude wijsheidstradities, zijn de trainingen niet religieus van aard. Mindfulness in de traditie van Jon Kabat-Zinn is ‘seculier‘, dat wil zeggen dat er geen religie of zingeving wordt opgedrongen of aangeboden.

Je kunt deelnemen aan stiltedagen en retraites. Door de natuur in te gaan, of in een centrum of klooster. Dit hangt af van je eigen voorkeur en mogelijkheden. Deelname aan retraites is geen voorwaarde voor het volgen van Mindfulness trainingen. Maar regelmatig ruimte maken voor bezinning en stilte is wel belangrijk voor je gezondheid, balans en helder bewustzijn.

IK WIL OP DE HOOGTE BLIJVEN